از گزینه های مناسبی که می توان به جای نقاشی دیوار از آن استفاده کرد، کاغذ دیواری می باشد. به دلیل اینکه این نوع دیوارپوش ها دارای تنوع بالا هستند، برای سلیقه های مختلف به کار می روند. اگر دیوارپوش به خوبی انتخاب شود، تأثیر بسیار زیادی در دکوراسیون اتاق خواهد داشت.


یک پوشش تزیینی که برای سطوح دیوار های داخل فضاهای مختلف مثل منازل، ادارات و ساختمان های دیگر کاربرد دارد، کاغذ دیواری می باشد. این پوشش برای جنبه های طراحی داخلی به کار می رود و می توان آن را یا به صورت متری و یا رولی خریداری کرد. این پوشش به وسیله چسب بر روی دیوار قرار می گیرد. کاغذ های دیواری در انواع مختلفی مثل ساده ( نقاشی شده) در نوع بافته شده ( آنگلیپا) و با الگوی گرافیکی ساخته می شوند.


روش چاپ انواع کاغذ دیواری
چاپ کردن کاغذ دیواری بر روی دیوار با روش های مختلفی انجام می شود. این روش ها شامل چاپ به کمک حکاکی، چاپ سطحی، چاپ سیلیک ابریشمی، چاپ دیجیتالی،و چاپ توسط ماشین واپ چرخشی می باشد. نوع چاپی آن بسیار پر کاربرد هستند و از آن ها بیشتر در منازل استفاده می شود. نوع وینیل برای حمام و آشپزخانه به کار می رود. یک نوع از کاغذ دیواری وینیلی وجود دارد که ضد آب می باشند.  طرح برجسته نیز نوع دیگری از پوشش مخصوص دیوار است که طرفداران زیادی دارد. کاغذ دیواری پارچه ای نمونه دیگری است که سبب زیبایی و گرما بخشیدن به محیط منزل می شود و تأثیر زیادی در دکوراسیون منزل دارد. یکی دیگر از نمونه های این دیوارپوش که دارای ضخامت زیاد می باشد، نوع سلولزی است. این نمونه برای دکوراسیون دفاتر و مکان های تجاری مناسب می باشد.


نصب کاغذ دیواری
علاوه بر کیفیت، طرح، رنگ و قیمت کاغذ دیواری، نصب آن نیز اهمیت دارد. در نصب این دیوارپوش نیز مانند رنگ کردن دیوارها لازم است که آماده سازی لازم برای دیوار انجام شود. در واقع برای نصب این دیوارپوش زیبا باید زیر سازی صورت گیرد. در زیر سازی سوراخ ها و خرابی های موجود در گچ دیوار باید کاملاً برطرف شوند تا دیوار کاملاً صاف و یکدست باشد. یکی از نکات دیگر برای نصب کاغذدیواری این است که هر دیواری برای این کار مناسب نمی باشد. برای نمونه دیوارهای گچی دیوار چوبی و سیمانی قابلیت بهتری برای چسباندن این دیوارپوش دارند. کاغذ دیواری دارای کاربردهای مخصوصی می باشد. مثلاً به کار بردن کاغذ دیواری در حمام به دلیل رطوبت بالا به سرعت خراب می شود. بنابراین محیط های خشک گزینه مناسب تری برای آن خواهند بود. البته خوشبختانه امروزه با روی کار آمدن دیوار پوش های قابل شستشو این مشکل نیز برطرف شده و امکان نصب آن در مکان های مرطوب از جمله حمام و سرویس بهداشتی نیز فراهم شده است.


انواع طرح های مختلف کاغذ دیواری
ابعاد دیوار نیز از موارد مهمی است که قبل از چسباندن این دیوارپوش باید به آن دقت شود. برای مواردی که طول و ارتفاع دیوار کوتاه باشد، نقش های موجود در کاغذ دیواری برش خواهند خورد که این موضوع سبب می شود طرح آن به خوبی خود را نشان ندهد. معمولاً اکثر طرح های کاغذ دیواری تکرار شونده هستند. اما نوع پوستری آن اینگونه نیستند. برای دیوارهایی با ابعاد کوچکتر بهتر است از نوع پوستری استفاده شود. اما دیوارهایی که ابعاد بزرگتر دارند، قابلیت چند بار تکرار طرح را دارند و طرح های تکرار شونده گزینه مناسبی خواهند بود. همچنین برای دیوارهای بزرگ بهتر است طرح های درشت تر به کار روند. کاغذ دیواری را نه تنها برای سقف و دیوار برای مواردی مثل داخل کمد، کتابخانه و روی قاب پنجره نیز می توان به کار برد.


کاغذ دیواری اتاق کودک
هنگامی که این دیوارپوش در اتاق کودکان نصب می شود باید فضای گرم و خوبی برای کودکان به وجود بیاورد. چون دنیای کودکان رویایی و سرشار از تصورات شیرین می باشند، بهتر است که طراحان دکوراسیون داخلی در طراحی آلبوم کاغذ دیواری برای کودکان این نکته را مد نظر قرار دهند.کاغذ دیواری اتاق کودک ، عموماً دارای رنگ های صورتی روشن، یاسی، کرمی، زرد و آبی روشن است. این رنگ ها باعث به وجود آمدن آرامش و آسایش برای کودکان خواهند شد. در این نوع از دیوارپوش ها کیفیت نیز بسیار مهم می باشد. زیرا باید کاغذ دیواری اتاق کودک فاقد مواد شیمیایی باشد. همچنین باید قابلیت شست و شو نیز داشته باشند.


کاغذ دیواری ضد زلزله
یکی از پوشش های جدید که برای دیوارها ساخته شده است، کاغذ دیواری ضد زلزله می باشد. به این پوشش هنگام زلزله هیچ آسیبی وارد نمی شود. در تولید این نوع دیوارپوش رشته هایی به کار می رود که بسیار نازک اما مقاوم و از جنس شیشه استفاده می شود. بافته شدن این رشته ها به یکدیگر سبب به وجود آمدن یک پوشش ارتجاعی و مقاوم می شود. بنابراین وقتی دیوار تکان می خورد، این رشته های موجود انرژی را در جهت های مختلفی پخش می کنند. بدین طریق انرژی تقسیم می شود و یک بخش خاص از دیوار فشار زیادی را تحمل نخواهد کرد.

اما برای اینکه دیوارها ریزش نداشته باشند، نباید تنها به استفاده از کاغذ دیواری سیسمیک اکتفا کرد. زیرا چسب های معمولی که برای این دیوارپوش استفاده می شوند، نمی توانند تکان های شدید را تحمل کنند. پس یک چسب قوی برای دیوارپوش های کاغذی ضد زلزله باید به کار برد. چسب مخصوص از آب و به میزان زیاد پلیمر پلی پورتان ساخته می شود. این چسب چسبناک بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. هنگامی که چسب روی دیوار قرار می گیرد آب موجود در این چسب بخار می شود و چسب به خوبی به دیوار گیر خواهد کرد. هنگامی که کاغذ دیواری بر روی چسب قرار گیرد، به کمک پلی پورتان به خوبی  به دیوار می چسبد. افرادی که در مناطق زلزله خیز زندگی می کنند بهتر است از نوع سیسمیک استفاده کنند.